Expert-docenten op achterstandsscholen worden beter betaald

Ik las in Het Parool een artikel waarin Thijs Roovers (de oud voorman van PO in Actie) beschrijft waarom hij zijn baan bij de Leonardo da Vincischool opzegt: hij kan nóg meer betekenen voor kinderen op een school in een achterstandswijk. Kudo’s voor Thijs! Ik moest meteen terugdenken aan mijn interview met John Hattie waarin hij vertelde hoe in Zuid-Australië superleerkrachten zoals Thijs een passende beloning krijgen voor een overstap als deze. Hattie: “In veel landen inclusief Nederland ben je eenvoudigweg leraar, niets meer, niets minder. In Australië hebben we een systeem ontwikkeld dat bestaat uit vier niveaus: 1) de startende leraar; 2) de gevorderde leraar; 3) de expert leraar en 4)de teacher leader. In Zuid-Australië worden docenten met een expert of lead status die ervoor kiezen op een achterstandsschool te werken beter betaald. En dat werkt uitstekend. Op achterstandsscholen worden dus posities opengesteld waar uitsluitend expert en lead teachers op kunnen solliciteren. Zo trek je mensen aan op achterstandsscholen die de achtergrond en expertise hebben waar dringend behoefte aan is.”