Schermafbeelding 2017-07-23 om 01.09.31

Eerst het Kind, dan de Leerling

’s Ochtends rent mijn 8-jarige zoontje zijn nieuwe school in. Voordat mijn hondje mij weer richting huis trekt kijk ik nog even door de ramen van het klaslokaal. Het klaslokaal van mijn zoon grenst aan dat van groep 8. De lokalen worden gescheiden door een schuifwand die nu geopend was. Ik zie de meester van groep 8 met een klasgenoot van mijn zoontje het lokaal van groep 5 binnenlopen. Een stevige en grote Antilliaans-ogende jongen. Hij heeft zijn arm om de jongen heengeslagen en loopt met hem naar zijn juf. De jongen heeft iets in zijn handen waar hij uitgebreid over praat en de meester kijkt hem lachend aan. Terwijl hij met de jongen naar de juf loopt geeft hij hem af en toe een aai over zijn bol. Eenmaal bij de juf aangekomen gaat het manneke gewoon verder met zijn verhaal. De meester geeft hem nog een aai over zijn bol en gaat richting zijn eigen groep. De scene raakt mij. Ik was getuige van de essentie van onderwijs: Kinderen zien. Echt zien.

Luc Stevens is emeritus professor orthopedagogiek en oprichter van het NIVOZ. Met hem praat ik over de pedagogische opdracht van het onderwijs. Eerst het kind, dan de leerling is zijn motto.

Luc, bedankt voor dit gesprek en je tomeloze inzet voor het Nederlandse onderwijs.