Het is weer tijd voor het wekelijkse twee-minuten-mentorgesprekje. Hoe gaat het met je? Hoe gaan de online lessen? Waar loop je tegenaan? Wat gaat er goed? Kan ik nog wat voor je doen? Ik zou het leuk vinden als ik meer van je zag dan de eerste letter van je voornaam en de eerste letter van je achternaam, zet je webcam eens aan. Na 40 minuten ben ik bij de een na laatste leerling. Hoe gaat het met je Fedde? ‘Goed meneer.’ Hoe gaat het met de online lessen? ‘Goed hoor meneer.’ Kan je meekomen met de uitleg van de docent? ‘Jawel, alleen bij nask praat de docent zo veel dat ik het niet meer onthouden kan. Gelukkig wil de docent mij wel bijles geven.’ Wat vind je er eigenlijk van dat je nóg twee weken extra thuisonderwijs hebt? ‘Eigenlijk wil ik wel weer naar school. Gewoon uit een boek werken en lol maken met m’n vrienden.’ Ik snap je helemaal, daar verlang ik al naar sinds het begin van de lockdown. Hé Fedde, voordat we afsluiten-onze twee minuten zitten er nu alweer op-wil jij nog wat zeggen of vragen? ‘Nee meneer…oh ja, toch wel: Blijf ik zitten?’

Stilte…

Fedde…daar heb ik helaas geen pasklaar antwoord op. We zijn pas in week 6 van het nieuwe jaar, dus hebben we echt nog wel wat weken te gaan. Ik hoop van harte dat we in maart weer gewoon naar school mogen komen voor de ouderwets gezellige lessen. Ik weet niet of je blijft zitten Fedde. Wat ik wel weet is dat ik super trots ben op de manier waarop je iedere dag meedoet met de lessen. Je bent altijd op tijd aanwezig, maakt de opdrachten online en stelt actief vragen. Wat ik ook weet is dat als ik je een cijfer voor inzet zou moeten geven dat een absolute 10 zou zijn. Bij de overgang wordt ook gekeken naar inzet. Mocht je nou net een puntje tekort komen, dan is dat iets dat in je voordeel kan werken.

Ik vind eigenlijk dat alle kinderen in Nederland naar het volgende jaar zouden mogen gaan. De overheid heeft bepaald dat jij en je klasgenoten thuisonderwijs moeten volgen om het virus in bedwang te houden. De overheid heeft bepaald dat jij onvrijwillig een prijs betaalt om de kwetsbaren in de samenleving te redden. Het zou toch wat zijn als jij te horen krijgt dat je als dank voor jouw thuisisolatie blijft zitten omdat je door de coronacrisis….herstel, door de coronamaatregelen achterstanden op school hebt opgelopen. Weet je Fedde, ik vind zèlfs dat de leerlingen die thuisonderwijs aan hun laars hebben gelapt het recht hebben om automatisch over te gaan naar het volgende jaar. Thuisonderwijs is niet voor alle kinderen geschikt, maar toch moet het. Het zou onrechtvaardig zijn als het mislukken van thuisonderwijs de kinderen zelf wordt aangerekend.

En die ‘achterstanden’ die werken we wel weg door de jaren heen. We moeten immers een leven lang leren volgens moedertje overheid. Jij hebt een hoge prijs betaald Fedde, net als de rest van de leerlingen in Nederland. Nu mag de overheid betalen. Als jij extra ondersteuning nodig hebt, dan zou je die in het volgende leerjaar moeten krijgen in de vorm van bijles, extra lesmateriaal of een online leeromgeving. En trouwens Fedde, wie zegt dat jij een achterstand hebt? Dat heb je mij niet horen zeggen. Als het gaat om inzet en werkhouding heb je je absoluut bewezen de afgelopen maanden. Je hebt de belangrijkste eigenschappen in huis om je opleiding succesvol af te ronden. Ik denk niet dat je blijft zitten Fedde, maar dat kan ik je niet beloven. Dat kan ik je trouwens nooit beloven, corona of geen corona. Wat ik je wèl kan beloven is dat ik zal zeggen wat ik ervan vind. Op school, tegen je ouders en op sociale media, want kinderen en studenten laten zitten omdat ze door toedoen van overheidsbeleid moeten blijven zitten is PURE WAANZIN! Mijn steun heb je Fedde. Ik weet niet of je er beter van slaapt, maar het is alles wat ik je op dit moment bieden kan. Ik moet nu echt door naar de volgende leerling Fedde, het twee-minuten-gesprekje is ondertussen een tien-minuten-monoloogje geworden en ik moet van alle gesprekjes ook nog uitgebreid verslag doen in het leerlingachtervolgsysteem. Ik blijf voorlopig nog wel even zitten.