Ik spreek regelmatig op conferenties en geef workshops op scholen over de volgende thema’s:

-Flipping the classroom: Wat is het? Hoe werkt het? Wat is het onderwijskundige model erachter? Hoe zet ik het optimaal in voor zowel docent als leerling?

-Het glazen plafond: Wat doe je als docent als je ambities hebt die buiten het klaslokaal reiken? Hoe kan je je creativiteit en ideeën toch kwijt? Hoe ontwikkel je onderwijskundig leiderschap als je geen leidinggevende bent?

-De bovenschoolse academie: Hoe geef je docenten écht de regie in hun professionalisering? Handige tips and tricks om als school of onderwijsgroep volledig zelfvoorzienend te zijn in je eigen professionaliseringsaanbod. Het lerarenregister biedt hiervoor mogelijkheden.

-Content creëren door bovenschoolse samenwerking: Hierbij staat het teamleren centraal. Als vaksectie ga je aan de slag om filmpjes en lesmateriaal te ontwerpen wat vervolgens door collega secties van andere scholen geëvalueerd en van feedback voorzien wordt. Door zelf content te maken en te delen bespaart een school snel tienduizenden euro’s op de lange termijn. Daarnaast vraag gepersonaliseerd leren om digitale content. Eigen ervaring met een internationaal Erasmus+ project wordt hierbij als voorbeeld aangedragen.

-Het opzetten en onderhouden van een professionele leergemeenschap (PLG): Hierbij staat communicatie centraal. Daarnaast krijgen deelnemers verschillende werkvormen aangereikt en komen er handige apps en websites aan bod om de PLG mee te ondersteunen.

-Ouderbetrokkenheid: Hoe vergroot je ouderbetrokkenheid met behulp van ICT? Waarom wil je ouderbetrokkenheid verhogen? Wat levert het op? Iedere leerlingen wil gezien worden en iedere ouder heeft behoefte aan feedback van school. Moderne technologie maakt dit een stuk makkelijker.